Feestjurk voor Barbie - haakpatroon * gratis!

Haak deze prachtige Barbie jurk

Mijn kleinkindje van 6 speelt graag met Barbie en ik haakte dan ook al verschillende dingen voor haar, waaronder een boot (!), een zeemeermin kostuum en een strandsetje met bikini.
En nu dan deze Barbie-feestjurk.
In roze natuurlijk!

Het gratis haakpatroon van deze prachtige Barbie jurk staat onder de foto's.
Succes!

 

Haakpatroon Barbie feestjurk (gratis)

Ik gebruikte dunne katoen, geschikt voor haaknaald 2 - 2 1/2, maar haakte het lijfje met
haaknaald 1,75 en de rok met haaknaald 2, omdat ik houd van lekker strak haakwerk.

Haak na het keren telkens 1 l. Dit is verder niet meer vermeld in het patroon.
 

Lijfje (wordt van taille naar buste gehaakt)

Met KLEUR 1

30 l waarvan 1 keerl

Deze breedte is inclusief een over- en onderslag van ruim 1 cm voor de sluiting.

Toer 1: 8 v, 2v in 1 l, 12 v, 2 v in 1 l, 8 v  (32); keren

Toer 2: 1 meerderen in midden (33); keren

Toer 3: 8 v, 2 v in 1 v, 15 v, 2 v in 1 v, 8 v  (35); keren

Toer 4: 8 v, 2 v in 1 v, 17 v, 2 v in 1 v,  8 v  (37); keren

Toer 5: 8 v, 2 v in 1 v, 19 v, 2 v in 1 v, 8 v  (39)

Toer 6: 39 v

Toer 7: 15 v, 16e v overslaan, 7 stokjes in 17e v, 18e v overslaan, v in 19e, 20e, 21e v, 22e v overslaan, 7 stokjes in 23e v, 24e v overslaan, 15 v; keren

Toer 8: 14 v, 15e v overslaan, 7 stokjes op 7 stokjes van voorgaande toer, 3 v samenhaken, 7 stokjes op 7 stokjes van voorgaande toer, 1 v overslaan, 14 v; keren

Met KLEUR 2
 
(Haak in toer 9 meteen de beide draadjes mee; dan zijn die meteen afgehecht.)

Toer 9: 14 v, 15e / 16e samenhaken, 4 v op 4 stokjes van voorgaande toer, 3 v samenhaken, 4 v op 4 stokjes van voorgaande toer, 2 v samenhaken, 14 v

5 lossen op de hoek (1e lusje voor knoopje), gevolgd door 7 v op de korte kant, weer 5 l (2e lusje voor knoopje), 2 v op de hoek

Of: geen lusjes haken en naderhand drukknoopjes opnaaien.



Aansluitend wordt de 

Rok

gehaakt (met haaknaald 2):

Neem vasten op aan de onderrand (lossen) van het lijfje, te beginnen middenachter, op de goede kant.


Toer 1: 8 v, 2 v in 1 l, 12 v, 2 v in 1 l, 8 v  (32); keren

Toer 2: 8 v, 2 v in 1 v, 7 v, 2 v in 1 v, 6 v, 2 v in 1 v, 8 v (35); keren

Toer 3: 5 v, 2 v in 1, 2 v, 2 v in 1, 17 v, 2 v in 1, 2 v, 2 v in 1, 5 v (39); keren

Toer 4: 5 v, 2 v in 1, 3 v, 2 v in 1, 19 v, 2 v in 1, 3 v, 2 v in 1, 5 v (43); keren

Toer 5: 5 v, 2 v in 1, 5 v, 2 v in 1, 19 v, 2 v in 1, 5v, 2 v in 1, 5 v (47); keren

Toer 6: v in v (47)
 
Toer 7: 12 v, 2 v in 1, 21 v, 2 v in 1, 12 v (49); keren

Toer 9: v in v; de laatste 5 niet haken en toer sluiten met hv in 1e v

De rok wordt vanaf hier rond gehaakt (dus niet keren) in gaatjespatroon.
De toeren lopen in elkaar over.

GAATJES PATROON: *3 l, 1 v overslaan, 1 v* , herh  
 
Toer 1: 21 lossenboogjes, eindigen met 3 l, 1 v overslaan en v om 1e lossenboogje van toer 1
 
Markeer het einde/begin van de toeren.

Vanaf hier wordt er in bijna elke toer gemeerderd.
Dit doe je door een extra boogje te maken op een tussenliggende v.
Dus: 3 l, v op v (in plaats van v in volgende lossenboogje), 3 l, v in volgende boogje.
 
Het meerderen gebeurt verdeeld over de toer.

Voorbeelden:
Als je 27 boogjes hebt en je moet meerderen tot 30, dan meerder je na 9 boogjes (3x).
Als je 60 boogjes hebt en je moet meerderen tot 66, dan meerder je na 10 boogjes (6x). 
 
Vermijd dat de meerderingen allemaal boven elkaar komen want dan krijg je op een gegeven moment punten in de rok en dat wil je niet.
 
Hiervoor moet je om de andere toer beginnen met de helft van het aantal boogjes waarna de meerdering moet komen.
 
Voorbeeld:
Je moet 6 boogjes meerderen op 60 boogjes tot 66 boogjes. Haak 5 boogjes, meerder, haak nog 5x 10 boogjes + meerdering, haak 5 boogjes. De 5 boogjes aan begin en einde zijn bij elkaar weer 10 boogjes.
 
Toer 2: 6 boogjes meerderen (27 boogjes)
Toer 3: meerderen tot 30
Toer 4: 30 boogjes
Toer 5: 33
6: 33
7: 36
8: 36
9: 39
10: 42
11: 48
12: 54
13: 60
14: 66
15: 72
16: 75
17: 75
18: 75
19: 75
20: 78
21: 81
22: 84
23: 90
24: 93
25: 96
26: 102
 
Pas het aantal toeren aan aan de lengte van de Barbierpop waarvoor de jurk bestemd is. 
 
Als je op 1 cm na op de goede lengte bent, haak dan een toer v (v op v, 2 v in elk boogje), maar op de 'hoekjes' die zijn ontstaan door het meerderen, haak je alleen een v in de 2 boogjes rechts en links naast het 'hoekje'.
 
Laatste toer: * 2 l en 1 stokje op de 1e v, 1 stokje1 op de volgende v, 1 stokje en 2 l op de volgende v * herhaal van * tot *.

Waarschijnlijk kom je niet precies goed uit en houd je een of meer v over. Dan moet je gewoon een beetje smokkelen. De rand is dermate wijd, dat dat niet opvalt.


Ik werkte de jurk af met kant-en-klare bloemetjes die ik nog had liggen.
Ik naaide deze op de gehaakte jurk met een piepklein kraaltje in het midden.

http://happyhaken.blogspot.nl/2017/04/feestjurk-voor-barbie-haakpatroon-gratis.htmlWerk draadjes weg en naai knoopjes aan.

Haarband

Haak zoveel lossen als nodig zijn voor een strakke band om Barbie's hoofd.
Haak hv op de lossen.

Werk af met een bloemetje of ander versiersel.
 
Wil je ook nog een onderrok naaien?
Bepaal de hoogte van taille tot onderkant gehaakte rok, knip een stuk stof van deze hoogte + toeslagen voor zomen en een breedte van ca. 2x zo breed als de onderkant van de gehaakte rok.
Naai middenachternaad.
Naai zomen boven en onder (of naai alleen een zoom in de taille en werk de onderkant af met dichte zigzag of overlock).
Rijg dun elastiek op taillewijdte door de zoom.
 
Verder kun je ook nog een stola naaien / haken.
Knip een lapje van ca. 25 cm lang en ca. 8 cm hoog.
Haak vervolgens met een dunne, scherpe haaknaald vasten rondom. Als je dat lastig vindt, kun je natuurlijk ook het lapje zomen of afwerken met overlock of zigzag.

Volgende keer laat ik zien hoe je de bloemenketting kunt haken.
 

Veel plezier!

Mocht je vragen hebben, mail me gerust.
Ik help je graag verder!



 
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Maak zelf een Bumba-pak!

Gratis haakpatroon boekenlegger | tutorial met veel foto's